Pages

Friday, 17 March 2017

10 Cara Semulajadi Kecut Serta Hilangkan Cyst Dan Fibroid Tanpa Bedah

Semalam di klinik, semasa menanti giliran untuk di panggil, saya ambil kesempatan berbual dengan kakak sebelah. Tengah syok bersembang, datang lagi seorang kakak, kenalan kepada kakak yang duduk sebelah saya tu.

Mereka mula bertanya khabar. Saya pasang telinga dan tengok je diorang bersembang. Kakak yang baru datang tu hamil, dah trimester ketiga dan memang tengah tunggu masa je nak bersalin.

Muka dia kelihatan agak risau. Rupa-rupanya, hasil scan dengan doktor, doktor kata dia ada fibroid. Jadi kemungkinan dia akan di bedah masa melahirkan nanti.


Saya bersimpati sangat dengan dia. Tak sempat menyampuk, nombor giliran saya di panggil.

Itulah risiko jadi orang perempuan ni kan. Cyst, fibroid, kanser ovari, kanser serviks, kanser rahim, endometriosis dan sebagainya lagi kerap kali mengganggu kita.

Oleh kerana kerap sangat dengar rakan-rakan pun ada mendapat cyst dan fibroid ni, saya nak kongsi beberapa cara semulajadi yang boleh dan sangat-sangat kita orang perempuan patut amalkan.

Ye lah, mencegah lebih baik daripada merawat. Tapi kalau dah kena, penjagaan lebih la lagi.

10 Cara Semulajadi Untuk Kecut Serta Hilangkan Cyst Dan Fibroid

1. Berhenti makan ni!

  • Apa-apa daging yang diproses seperti burger, sosej, nugget dan sekutunya sebab ia mengandungi tinggi lemak serta ada bahan aditif kimia yang boleh terukkan lagi keadaan
  • Produk tenusu tak organik kerana ada kandungan steroid dan bahan kimia yang boleh ganggu hormon
  • Gula (refined sugar)sebab gula boleh menurunkan fungsi imun dan menganggu keseimbangan hormon
  • Refined karbo seperti dalam bijirin yang diproses, roti putih boleh buat insulin meningkat 
  • Terlalu banyak kafein akan merosakkan sel hati serta meningkatkan aras hormon estrogen
2. Makan makanan organik

Makanan organik ialah makanan yang bebas daripada hormon sintetik, pestisid atau racun. Pestisid dan hormon sintetik boleh menganggu hormon semulajadi dalam badan kita. Makanlah ayam organik dan sayur serta buahan organik. Walaupun harganya mahal tapi ia lebih menyihatkan. 

3. Sayur berdaun hijau

Sayur hijau membantutkan pertumbuhan fibroid sebab ia kaya dengan vitamin K yang amat membantu dalam pembekuan darah dan mencegah pendarahan luar biasa semasa menstrual.

4. Sayuran cruciferus


Ia menggalakkan detoks hati dan mengimbangi semula hormon estrogen. Makanlah brokoli, kobis, bunga kobis, tomato, epal dengan banyak. 

5. Beta- karotena

Beta-karotena menggalakkan pertumbuhan tisu sihat dan memperbaiki kerosakkan tisu. Contoh sumber beta-karotena ialah lobak, keledek, bayam dan kale. 

6. Sumber tinggi zat besi

Fibroid kadang kala akan sebabkan kehilangan banyak darah masa haid. Jadi untuk elakkan anemia, kena makan banyak sumber zat besi dari sumber tumbuhan serta kekacang.

7. Omega 3

Omega 3 terbukti dapat mengurangkan inflamasi atau radang pada sel terutama fibroid dan cyst. Asid lemak omega 3 ni boleh dijumpai dalam minyak ikan dan ia juga dapat membantu mengawal hormon.

8. B Complex

Jika tak cukup vitamin B, hati akan kehilangan bahan mentah yang amat di perlukan dalam proses metabolik dan fungsi hormon.

9. Antioksidan 


Antioksidan seperti vitamin C, vitamin E, resveratrol sangat penting untuk menguatkan sistem imun dan meneutralkan semula radikal bebas dan perosak yang mengganggu sistem hormon serta dapat mengurangkan saiz cyst dan fibroid.

10. Soya

Soya mengandungi phytoestrogen iaitu estrogen lemah yang dapat bersaing dengan hormon estrogen dalam badan kita yang kuat. Lebihan hormon estrogen menjadi penyebab kanser termasuk kanser payudara dan ovari. 

Jadi, mengamalkan minum soya dapat mencegah pembentukan sel kanser akibat lebihan hormon estrogen. 

Jadi orang perempuan ni memanglah banyak risikonya. Setiap bulan sejak umur 12 tahun (purata) sel kita mengalami kerosakan. Belum mengandung, bersalin berulangkali lagi. 

Macam tu lagi banyak nak kena jaga. Dr. Hamid Arshat, pakar sakit puan pun pesan orang perempuan ni memang kena banyak jaga pemakanan dan kena amalkan suplemen sejak mengandung hingga akhir hayat.

Vivix Untuk Mengecutkan Cyst Dan Fibroid

Satu minuman botani yang dapat membantu dalam masalah cyst dan fibroid ialah Vivix daripada Shaklee ini. Vivix mempunyai kuasa 10 kali ganda antioksidan yang akan membantu:

1. Melindungi daripada kerosakan sel yang serius dan mencegah kerosakan organ serta kanser

2. Membantu memusnahkan sel-sel tidak normal dan mengaktifkan sistem pertahanan semulajadi tubuh

3. Terbukti secara saintifik dapat melindungi sel dari pada peringkat DNA

4. Anti-inflamatori iaitu kesan mencegah keradangan, mengurangkan serta mengecutkan sebarang pembengkakan seperti cyst dan fibroid

5. Memperbaiki penghasilan tenaga pada sel

6. Bertindak sebagai agen detoks, menurunkan berat badan serta mengembalikan keseimbangan hormon estrogen yang sering dikaitkan dengan cyst dan fibroid.

Rujukan saintifik:

1. http://healthresource.shaklee.com/Ingredients/muscadine-grape-extract/

2. http://healthresource.shaklee.com/inflammation-biological-response-stress/

3. http://healthresource.shaklee.com/Ingredients/resveratrol/

Apa Kata Pengguna?

Di bawah ini testimoni antara mereka yang berjaya mengurangkan pembesaran cyst dan fibroid.






Perlu diingat, apa-apa suplemen bukanlah ubat yang merawat, ia harus di ambil sebagai makanan tambahan yang membantu mencukupkan nilai nutrisi daripada pemakanan seharian kita.

Vivix sesuai untuk semua yang berumur 14 tahun ke atas, dan keberkesanannya juga bergantung kepada individu.

Vivix berharga RM475 sebotol untuk penggunaan sebulan.

Sekiranya berminat mendapatkan Vivix Shaklee dalam membantu mengecutkan cyst dan fibroid, boleh hubungi saya. =)

-Puan Suhaila-

012-9645614

Shaklee Malaysia

ID: 868994



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...